Voor bedrijven/ merken

Als je mijn website en andere kanalen bekijkt heb ik het vaak over een ‘brand’ ofwel merk.
Misschien denk je wel, maar ik ben toch geen merk?

Wat is een merk? – Hieronder vertel ik over de enige échte definitie van een merk

Vandale.nl
merk (het; o; meervoud: merken)
1 herkenningsteken
2 alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten
3 alle producten van een bepaald merk: welk merk auto heb jij?

Wikipedia.nl
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel.

Adformatie.nl
Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.

Het is niet ‘maar een woord’! Jouw definitie van een merk stuurt jouw denken erover, stuurt de manier waarop je communiceert met je klant, en stuurt de manier waarop je een merk bouwt. Als je begrijpt wat een merk echt IS en je vervolgens bedenkt welke belangen en bedragen er omgaan in het bouwen van een merk, realiseer je je hoe groot de gevolgen zijn van een vage of verkeerde definitie. 

Oké, wat is een merk dan wel?

 

Een merk (brand) is de verzameling van alle expressies waarmee een entiteit (persoon, organisatie, bedrijf, stad, product, land, etc.) zich herkenbaar maakt.

 

Een merk bouwen (branding) is het proces dat hiermee verbonden is.

Bedrijven creëren elke dag opnieuw talloze expressies. Elk deelproduct, elke social media uiting, elk klantcontact, elke handeling of reactie van een medewerker, zowel intern als extern, is een expressie van het merk. En of we nu willen of niet, allemaal dragen deze bij aan hoe mensen het merk zien, ervaren en waarderen. Wie ook maar één van deze elementen aan het toeval over laat, onderschat zowel de kracht als de risico’s van branding.